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Vorträge und Präsentationen

 

  • Madlener-Charpentier, Karin (2024). Potenziale einer gebrauchsbasierten Konstruktionsgrammatik für die (Fremd-) Sprachdidaktik. LiDi 6 (Modern Linguistisch and Language Didactics). Universität Dortmund, 24.-26.04.2024.

  • Madlener-Charpentier, Karin & Liste Lamas, Elsa (2024). „er geht *oben und *unten […] und dann geht er runter“ - Learning and teaching L2 German path encoding in motion constructions. CALP4 (Constructionist Approaches to Language Pedagogy), Universität Erlangen-Nürnberg, 18.-20.03.2024.

  • Madlener-Charpentier, Karin (2023a). Making sense of intra-individual variation in the domain of motion event encoding in German as a second language. New Perspectives in SLA Research. Justus-Liebig-Universität Gießen, 05.-06.10.2023.

  • Gautschi, Curtis; Hoefele, Joachim; Konstantinidou, Liana; Liste Lamas, Elsa & Madlener-Charpentier, Karin (2023). Scenario-based reading and writing education: Effects of contextualised and integrated reading and writing tasks on text quality. SIG-Panel „Instructional practices for enhancing literacy skills across educational contexts“.EARLI 2023, Aristotle University Thessaloniki, 22.-26.08.2023.

  • Madlener-Charpentier, Karin (2023b). The more, the merrier? Frequency effects in instructed second language acquisition. Evidence-based Foreign Language Learning - Multilingualism in Education. Congressi Stefano Franscini Monte Verità, Ascona, 07.-10.06.2023.

  • Madlener-Charpentier, Karin (2023c). Path under construction: Herausforderungen im Erwerb von Konstruktionen räumlicher Sprache im Deutschen als Zweitsprache. Linguistische Vortragsreihe des Hermann-Paul-Centrums für Linguistik, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg i. Br., 03.02.2023.

  • Behrens, Heike & Madlener-Charpentier, Karin (2023). Erst- und zweitsprachliche Perspektiven auf Optionen, Muster und Herausforderungen der Enkodierung räumlicher Relationen. Ringvorlesung „Sprachbeschreibung und Spracherklärung“, Interdisziplinäres Zentrum für Lexikografie, Valenz und Kollokationsforschung, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, 09.01.2023.

  • Madlener-Charpentier, Karin (2022c). Zwischensprachliche Unterschied im Bereich der verbalen Höflichkeit. VL „Kommunikation unter herausfordernden Bedingungen“, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, 05.12.2022.

  • Madlener-Charpentier, Karin & Elsa Liste Lamas (2022b). Path under construction: Challenges beyond S-framed motion event construal in L2 German. EuroSLA 31 (Annual Conference of the European Second Language Association), Université de Fribourg, 24.-27.08.2022.

  • Madlener-Charpentier, Karin & Elsa Liste Lamas (2022a). Herausforderungen räumlicher Sprache jenseits von Präpositionalsemantik und Wechselpräpositionen. Sektion „Grammatiktheorien und Konzepte der Grammatikvermittlung“, IDT 2021 (17. Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutsch-lehrer). Universität Wien, 15.-20.08.2022.

  • Madlener-Charpentier, Karin & Elsa Liste Lamas (2021g). Path under construction. Herausforderungen beim Erwerb von Bewegungsereignissen im Deutschen. Workshop „Der Weg ist das Ziel“, Universität Basel, 16.-17.12.2021 (online)

  • Madlener-Charpentier, Karin (2021f). Usage-based focus on form: Structured input for chunking, pattern recognition, and pattern generalization. Eingeladener Vortrag bei der Forschungsgruppe „Usage-based Linguistics, Second Language Learning and Teaching“, Universität Bergen, Norwegen, 03.12.2021 (online)

  • Hoefele, Joachim; Madlener-Charpentier, Karin & Oelkers, Jan (2021e). Schreibkompetenzen in der beruflichen Bildung. Forschungsergebnisse, didaktische Implikationen und Handlungsoptionen. Workshop „Schreibkompetenzen in der beruflichen Bildung“. Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften, Winterthur, 03. und 10.09.2021 (online).

  • Madlener-Charpentier, Karin (2021d). Intratypological differences in motion event descriptions: Information packaging and information density in L1 and L2 acquisition. NAMED 2021 (Neglected Aspects of Motion Event Descriptions: De/constructing motion events). Université Sorbonne Nouvelle, Paris, 01.-03.07.2021 (online).

  • Hoefele, Joachim; Madlener-Charpentier, Karin & Oelkers, Jan (2021c). Schreibkompetenzen in der beruflichen Bildung. Ergebnisse des Forschungsprojekts und Diskussion didaktischer Konsequenzen und Optionen. Workshop „Schreibkompetenzen in der beruflichen Bildung“. Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften, Winterthur, 28. und 29.05.2021.

  • Hoefele, Joachim; Konstantinidou, Liana; Opacic, Aleksandra; Sigges, Stefan & Madlener-Charpentier, Karin (2021b). Integrated reading and writing support in vocational education and training. Internationale Konferenz Participation through Language, Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften, 25.-26.03.2021.

  • Madlener-Charpentier, Karin (2021a). Zwischen Aufmerksamkeitslenkung und Bewusstmachung: Implizite & explizite Optionen eines kommunikativen Grammatikunterrichts. Vortrag mit Workshop beim 3. Studientag Sprachpraxis und Fachdidaktik, Humboldt-Universität zu Berlin, 18.01.2021 (online)

  • Madlener-Charpentier, Karin (2020). So implizit wie möglich, so explizit wie nötig: Gebrauchsbasierte Perspektiven auf Zweitspracherwerbsprozesse und Vermittlungsoptionen. Eingeladen zum internationalen Workshop "Theoretische Modellierung und empirische Erforschung impliziten und expliziten sprachlichen Wissens aus interdisziplinärer Perspektive", Leibniz-Universität Hannover, 21.-22.02.2020.

  • Madlener, Karin; Ender, Andrea; Marschall, Svenja & Klippert, Simon (2019h). Best Practices der (Sprach-)Bildung für SeiteneinsteigerInnen: Übergänge ins Regelschulsystem gestalten und begleiten. Tagung "Mehrsprachigkeit: Übergänge im Bildungssystem". Leibniz-Zentrum für Allgemeine Sprachwissenschaft/Humboldt-Universität Berlin, 02.11.2019.

  • Behrens, Heike & Madlener, Karin (2019g). Introduction to the conference section Language as network: How to conceive of a usage-based constructicon, SLE 2019 (52nd Annual Meeting of the Societas Linguistica Europea). Universität Leipzig, 21.-24.08.2019.

  • Weder, Mirjam; Madlener, Karin & Dettwiler, Sophie (2019f). Von lädele, käffele und aperöle bis proseccöle, ipödle und facebookele – Akzeptabilitätsurteile zur Dialektmorphologie am Beispiel der denominalen ele-Verben im Hochalemannischen. Tagung "Was ist Grammatikalität?", Otto Friedrich-Universität Bamberg, 27.-29.06.2019.

  • Madlener, Karin (2019e). L2 constructional repertoires, constructional complexity, and implications for a constructionist focus on form approach to L2 teaching. Symposium „Teaching from a usage-based perspective“, TDL 4 (Thinking, doing, learning: Usage based perspectives on second language learning), University of Jyväskylä, 17.-19.06.2019.

  • Weder, Mirjam; Madlener, Karin & Dettwiler, Sophie (2019d). Dialectal constructional productivity – what constrains creative usage? AFLiCo 8 (8th International Biennial Conference of the French Association for Cognitive Linguistics) "Language, Cognition, and Creativity", Université de Mulhouse, 05.-07.06.2019.

  • Madlener, Karin (2019c). Kommunikative Ansätze im Fremdsprachenunterricht: Möglichkeiten und Grenzen. Ringvorlesung "Sprache und Kommunikation", Universität Basel, 21.05.2019.

  • Madlener, Karin & Ender, Andrea (2019b). Sprachliches und fachliches Lernen für jugendliche und junge erwachsene SeiteneinsteigerInnen gestalten: Professionalisierungsdesiderata für Lehrende in Vorbereitungs- und Regelklassen (Poster, peer reviewed). Nachwuchstagung, 6. Jahrestagung des Mercator-Instituts, Universität Köln, 25.-26.03.2019.

  • Madlener, Karin (2019a). Input, Input Processing, and Input Optimization: A Usage-Based View of the Effects of Structured Input. Gastvortrag an der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, 14.01.2019.

  • Madlener, Karin; Skoruppa, Katrin & Behrens, Heike (2018g). Beyond lexicalization patterns and the path-manner dichotomy: Development of utterance complexity and information density in spatial language. DGKL8 (8. Internationale Konferenz der Deutschen Gesellschaft für Kognitive Linguistik). Universität Koblenz-Landau, 26.-28.09.2018.

  • Madlener, Karin & Ender, Andrea (2018f). (Sprach-)Bildungsmodelle für jugendliche und junge erwachsene SeiteneinsteigerInnen: Schulorganisatorische und sprachdidaktische Herausforderungen. Sektion "Sprachliche Integration von Geflüchteten“ beim 50. Kongress der Gesellschaft für Angewandte Linguistik e.V., Universität Duisburg-Essen, 11.-14.09.2018.

  • Madlener, Karin (2018e). Second language patterns of constructional complexity in the spatial language domain. Poster (peer reviewed). EuroSLA 28, Westfälischen Wilhelms-Universität Münster, 05.-08.09.2018.

  • Madlener, Karin (2018d). „Rethinking for speaking“ in einer L2: gebrauchsbasierte Perspektiven auf zwischensprachliche Einflüsse. Gastvortrag in der Vorlesung „Dynamik der mehrsprachigen Kompetenz“, Universität Salzburg, 30.05.2018.

  • Ender, Andrea & Madlener, Karin (2018c). (Sprach-)Bildung von Seiteneinsteiger/-innen: Modelle und Herausforderungen - mit einem besonderen Fokus auf Jugendliche und junge Erwachsene. Eingeladener Gastvortrag in der Ringvorlesung "Migration und Mehrsprachigkeit". Pädagogische Hochschule Oberösterreich, Linz, 19.04.2018.

  • Madlener, Karin (2018b). Optimizing the input through usage-based linguistics: Effects of type and token frequency manipulations in instructed second language learning. Tagung "Modern Linguistics & Language Didactics", Universität Konstanz, 15.-16.03.2018.

  • Madlener, Karin & Ender, Andrea (2018a). Sprachbildungsmodelle für jugendliche und junge erwachsene SeiteneinsteigerInnen (16+). Eingeladener Gastvortrag im Seminar "Zweitspracherwerb". Humboldt-Universität Berlin, 26.01.2018.
  • Madlener, Karin & Ender, Andrea (2017k). Educational models for newly immigrated adolescents and young adults (Poster). Workshop "Education and refugees: Theory meets practice", Humboldt-Universität Berlin, 08.-09.12.2017.

  • Madlener, Karin (2017j). Einleitung: Formfokussierung, Aufmerksamkeitslenkung und Bewusstmachung. Workshop "Explizites/implizites Wissen/Lernen/Lehren für DaM/DaZ/DaF",Universität Basel, 30.11.-01.12.2017.

  • Weder, Mirjam; Madlener, Karin & Dettwiler, Sophie (2017i). Tün Si au gern aperöle, käffele und lädele oder lieber proseccöle, ipödle und kungfule? Zur Erhebung dialektaler Wortbildungsproduktivität in schriftlichen Befragungen. 19. Arbeitstagung Alemannische Dialektologie, Universität Freiburg i.Br., 11.-13.10.2017.

  • Madlener, Karin; Dettwiler, Sophie & Weder, Mirjam (2017h). Dialectal constructional productivity at the intersection of morphology and syntax: The case of Swiss German aperöle verbs. Internationaler Workshop "Creativity and Construction Grammar", Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt, 14.-15.09.2017.

  • Ender, Andrea & Madlener, Karin (2017g). Handlungsräume für Forschung und Praxis: Sprachbildung von jugendlichen SeiteneinsteigerInnen. Poster (peer reviewed). IDT (Internationale Deutschlehrertagung) 2017, Université de Fribourg, 31.07.-04.08.2017.

  • Ender, Andrea & Madlener, Karin (2017f). Willkommens- und Übergangsklassen als Modelle der (Sprach-)Bildung für jugendliche SeiteneinsteigerInnen. 20. Grazer Tagung Deutsch als Fremd/Zweitsprache und Sprachdidaktik „Mit Sprachen Grenzen überwinden. Sprachenlehren und -lernen im Kontext von Flucht und Migration“, Karl-Franzens-Universität Graz, 30.06.-01.07.2017.

  • Madlener, Karin (2017e). Complex constructions in first and (late) second languages: Comparing picturebook and animated cartoon retellings by adult bi-/multilingual speakers. Poster (peer reviewed). 11th International Symposium on Bilingualism, University of Limerick, 11.-15.06.2017.

  • Madlener, Karin (2017d). Complex constructions in German as a first and second language. Comparing adult cartoon and picturebook retellings. TDL3 (Thinking, Doing, Learning 3). Ludwig-Maximilians-Universität München, 19.-21.04.2017.

  • Madlener, Karin; Skoruppa, Katrin & Behrens, Heike (2017c). Thinking for speaking meets usage-based approaches. Information density and constructional complexity revisited. TDL3 (Thinking, Doing, Learning 3). Ludwig-Maximilians-Universität München, 19.-21.04.2017.

  • Madlener, Karin & Ender, Andrea (2017b). Language start classes for newly immigrated adolescents – Chances and challenges (Poster). Internationale Konferenz "Mehrsprachigkeit in Gesellschaft, Politik und Bildung“, Sektion 2: Mehrsprachigkeitspolitik als Integrationspolitik, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, 16.-18.03.2017.

  • Madlener, Karin; Skoruppa, Katrin & Behrens, Heike (2017a). Language assessment for multilingual preschoolers: Options and desiderata from a usage-based perspective. Internationale Konferenz "Mehrsprachigkeit in Gesellschaft, Politik und Bildung“, Sektion 3: Mehrsprachigkeitsdidaktik in Schule und Hochschule, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, 16.-18.03.2017.

  • Madlener, Karin (2016g). Tip-toeing into spatial language: Corpus-based perspectives on developing constructional complexity and implications for (preschool) language assessment. Department of Psychology, University of Michigan, Ann Arbor, USA, 07.12.2016.

  • Madlener, Karin (2016f). Reconstructing a language: Usage-based approaches to second language learning, teaching, and assessment. Center for the Interdisciplinary Study of Language and Literacy. Northern Illinois University, DeKalb, USA, 21.11.2016.

  • Madlener, Karin (2016e). Do findings from artificial language learning generalize to second language classrooms? A usage-based perspective. Eingeladener Vortrag beim UIC Biligualism Forum, University of Illinois at Chicago, USA, 20.-21.10.2016.

  • Madlener, Karin; Skoruppa, Katrin & Behrens, Heike (2016d). Constructional complexity and information density in German spatial language development. UK-CLC 2016 (UK Cognitive Linguistics Conference). Bangor University, 19.-22.07.2016.

  • Schumacher, Nicole; Möller, Max & Madlener, Karin (2016c). Formfokussierung im gesteuerten Fremdsprachenerwerb am Beispiel des Dictogloss - vom Labor ins Klassenzimmer? Workshop "Zur Rolle der Bewusstmachung im gesteuerten Erwerb des Deutschen als Zweit-/Fremdsprache: empirische und didaktische Perspektiven. Humboldt-Universität Berlin, 29.04.2016

  • Madlener, Karin (2016b). (Second) Language development from a usage-based perspective: Cognition meets interaction. Eingeladener Vortrag zur Ringvorlesung, Université de Neuchâtel, 24.03.2016.

  •  Madlener, Karin & Skoruppa, Katrin (2016a). How space clicks into place: Zur Entwicklung der Komplexität und Informationsdichte von Raumausdrücken im Deutschen. Kolloquium "Cognitive Linguistics", Universität Basel, 03.03.2016.

  • Behrens, Heike; Haberzettl, Stefanie; Kapica, Natalia; Madlener, Karin; Pagonis, Giulio; Schug, Maike & Skoruppa, Katrin (2015h). Different routes to spatial language in multilingual preschoolers with German as L2. Issues of Multilingualism in Early Childhood Education. Roma Tre Università, Rom, 26.-27.11.2015.

  • Madlener, Karin (2015g). Konstruktion(en) zweitsprachlichen Wissens. L2-Erwerb und Mehrsprachigkeit aus gebrauchsbasierter Sicht. Eingeladener Vortrag in der Vorlesung "Mehrsprachige Kompetenz", Universität Freiburg (Schweiz), 23.11.2015.

  • Madlener, Karin (2015f). Different experiences, different outcomes? Skewed input effects in first and additional language learning. Eingeladener Vortrag beim Workshop “Usage-based approaches to first and second language acquisition: Contrasts and convergences“. Universität Basel, 21.10.2015.

  • Skoruppa, Katrin & Madlener, Karin (2015e). Spatial language in development. Complexity, information density, and information packaging in German. Workshop "Cross-linguistic influence in motion event encoding". Institut für Mehrsprachigkeit, Fribourg, 07.10.2015.

  • Behrens, Heike; Madlener, Karin & Skoruppa, Katrin (2015d). A usage-based perspective on (preschool) language diagnostics. TDL2 (Thinking, Doing, Learning 2), Universität Groningen, 03.-06.06.2015.

  • Madlener, Karin (2015c). Optimizing the input - A usage-based approach to incidental language learning. Panel "Usage-based insights into L2 teaching" auf der TDL2 (Thinking, Doing, Learning: Usage-based Perspectives on Second Language Learning 2), Universität Groningen, 03.-06.06.2015.

  • Madlener, Karin (2015b). Gebrauchsbasierte Perspektiven auf (Zweit-)Sprachwissen und (Zweit-)Spracherwerb. Eingeladener Vortrag in der Vorlesung "Sprachwissen", Universität Freiburg (Schweiz), 22.05.2015.

  • Schumacher, Nicole; Madlener, Karin & Möller, Max (2015a). Explizite und implizite Formfokussierung im gesteuerten Fremdsprachenerwerb am Beispiel des Dictogloss (work in progress). Workshop „Altersspezifische Instruktionseffekte: theoretische Annahmen und empirische Messbarkeit“, Universität Basel, 08.05.2015.

  • Madlener, Karin (2014h). Input floods revisited. A constructionist approach to incidental second language learning in the classroom. Eingeladener Vortrag am Department of Linguistics/Department of German Studies, The University of Texas at Austin. 11.11.2014

  • Madlener, Karin (2014g). Evaluating discourse competence in mono- and bilingual children. A usage-based perspective on acquisition and diagnostics. Eingeladener Vortrag am Department of Linguistics/Department of German Studies, The University of Texas at Austin. 10.11.2014

  • Madlener, Karin & Cordes, Anne-Kristin (2014f). Kognitive Linguistik in Sprachunterricht und Sprachförderung. GAL (2. Kongress der Gesellschaft für Angewandte Linguistik). Philipps-Universität Marburg, 16.-19.09.2014

  • Madlener, Karin (2014e). How input frequency distributions influence learning mode and learning success in instructed second language acquisition. UKCLC5 (5th UK Cognitive Linguistics Conference). Lancaster University, 29.-31.07.2014

  • Madlener, Karin (2014d). Because it's exciting and inspiring, enriching and rewarding. Connecting cognitive linguistics to the development of second language teaching and learning materials. MATSDA 2014 (Conference SLA and Materials Development). University of Liverpool, 28.-29.06.2014

  • Madlener, Karin (2014c). Input floods revisited. A usage-based approach to incidental second language learning in the classroom. 8th Days of Swiss Linguistics (CHLING8). Universität Zürich, 19.-21.06.2014

  • Madlener, Karin (2014b). Wenn weniger mehr ist - Frequenzeffekte im gesteuerten Fremdsprachenerwerb. Eingeladener Vortrag im Kolloquium Deutsch als Fremdsprache. Institut für deutsche Sprache und Linguistik der Humboldt-Universität Berlin, 11.06.2014.

  • Madlener, Karin (2014a). Do Artificial Language Learning (ALL) Studies Predict Instructed Second Language Acquisition (SLA)? GURT 2014 (Georgetown University Round Table on Languages and Linguistics: Usage-Based Approaches to Language, Language Learning, and Multilingualism). Georgetown University, Washington D.C., 15.-16.03.2014

  • Madlener, Karin (2013d). Pedagogical Focus on Form revisited. A constructionist approach to incidental learning from input floods. CALP 2013 (Constructional Approaches to LAnguage Pedagogy), Universität Brüssel, 08.-09.11.2013

  •  Madlener, Karin (2013c). I can never forget "enttäuschend" - Explicit learning under implicit Focus on Form instruction? Poster, EuroSLA 23 (Annual Conference of the European Second Language Association), Universität Amsterdam, 28.-31.08.2013 (peer reviewed)

  • Madlener, Karin (2013b). Effects of skewed input on implicit grammar learning in instructed adult second language acquisition. Thinking, Doing, Learning: Usage Based Perspectives on Second Language Learning, University of Southern Denmark at Odense, 24.-26.04.2013

  • Madlener, Karin (2013a). Does skewed input facilitate the incidental acquisition of a morphosyntactic construction by instructed adult second language learners? Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Sprachwissenschaft, Sektion 7, Universität Potsdam, 13.03.2013

  • Madlener, Karin (2012e). Inputoptimierung für DaF oder: Von der (Un-) Haltbarkeit gebrauchsbasierter Vorhersagen. Workshop DaF under Construction, Ludwig-Maximilians-Universität München, 09.11.2012

  • Madlener, Karin (2012d). How much is enough? Testing predictions from usage-based models of language in instructed second language acquisition. Poster, DGKL 5 (Fünfte Internationale Konferenz der Deutschen Gesellschaft für Kognitive Linguistik), 10.-12.10.2012 (peer reviewed)

  • Madlener, Karin (2012c). The role of type frequencies in implicit grammar learning - testing predictions from usage-based models of language in the second language classroom. Poster, EuroSLA 22 (Annual Conference of the European Second Language Association), Poznan (PL), 05.-08.09.2012 (peer reviewed)

  • Madlener, Karin (2012b). Hörtexte optimieren. Inzidenteller Garmmatikerwerb durch Hörverstehen. Workshop Regio-DaF, Sprachenkolleg Freiburg, 13.07.2012

  • Madlener, Karin (2012a). Formulaic or abstract: Do frequency distributions in the input make a difference for developing productivity with a new construction in instructed second language acquisition? Poster, FLaRN 5 (Formulaic Language Research Network), Tilburg (NL), 28.-30. März 2012 (peer reviewed)

  • Madlener, Karin (2011b). Developing productivity with a new construction: Are there frequency effects in instructed second language acquisition? Poster, EuroSLA 21 (Annual Conference of the European Second Language Association), Stockholm, 08.-10. September 2011 (peer reviewed)

  • Madlener, Karin (2011a). Developing productivity with a new construction: Are there frequency effects in instructed second language acquisition? Poster, QITL 4 (Quantitative Investigations in Theoretical Linguistics 4), Berlin, 29.-31. März 2011 (peer reviewed)

  • Madlener, Karin (2008). Multimedia-Chunks für DaF - ein E-Learning-Modul zur Entwicklung lexikogrammatischer Kompetenz. Vortrag auf der 36. Jahrestagung Deutsch als Fremdsprache, Themenschwerpunkt "Mediengestütztes Lernen", Düsseldorf, 22.-24. Mai 2008.