Document Actions

Pedagogical Competencies for Schools and Academic Classrooms

'Competency' as a paradigm in secondary and in tertiary education and training: The professionalization of teaching in school and in academic contexts requires valid descriptions of the competencies that are required.

'Competency' and 'literacy' have become major pedagogical paradigms in school and in academic education and training. Ways of learning and teaching have to be reassessed and reconceptualized in the light of an outcome-oriented definition of competencies and the description of literacies to be acquired in educational and training processes at all levels, including teacher training itself. Research in this field refers to the cultural relevance of competencies, the possibility of holistic competency models and a critical evaluation of the educational standards that are currently implemented for the first foreign language at the secondary level.

 

Publications

 

Performative Kompetenz. In: Carola Surkamp (ed.). Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Stuttgart: Metzler 2010. [in press].

Performative Kompetenz und Fremdsprachenunterricht. In: Scenario 1, 2010. 13pp. [forthcoming, July 2010].

Subjektivität, Intersubjektivität und Wissenschaft in der literaturwissenschaftlichen Lehre: Aufgaben einer universitären Literaturdidaktik. Literatur in Wissenschaft und Unterricht 2009 [in press]

Didaktische Kompetenzen von Fremdsprachenlehrern. In: Hallet, Wolfgang & Königs, Frank G. (eds.). Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze: Kallmeyer 2010, 350-353.

Umgang mit Texten und Medien. In: Hallet, Wolfgang & Königs, Frank G. (eds.). Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze: Kallmeyer 2010, 173-177.

Fremdsprachendidaktik. In: Hallet, Wolfgang & Königs, Frank G. (eds.). Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze: Kallmeyer 2010, 11-17. [with Frank G. Königs]

Lehrpläne und Curricula. In: Hallet, Wolfgang & Königs, Frank G. (eds.). Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze: Kallmeyer 2010, 54-58. [with Frank G. Königs]

Literature and Literacies: Literarische Bildung als Paradigma für Standardisierung, Differenz und Heterogenität. In: Buschkühle, Carl-Peter, Duncker, Ludwig & Oswalt, Vadim (eds.). Bildung zwischen Standardisierung und Heterogenität – ein interdisziplinärer Diskurs. Wiesbaden: VS, 2009. 53-80.

Didaktische Kompetenzen: Konzepte und Modelle für die Professionalisierung der Lehrerausbildung. In: Burwitz-Melzer, Eva, Hallet, Wolfgang, Legutke, Michael, Meißner, Franz-Joseph & Mukherjee, Joybrato (eds.). Sprachen lernen – Menschen bilden. Hohengehren: Schneider, 2008. 243-255.                                                                                        

Lehren lernen: didaktische Kompetenzen an der Hochschule. In: Nünning, Ansgar & Sommer Roy (Hrsg.). Metzler Handbuch Promotion. Stuttgart: Metzler, 2007. 211-227.

Literaturunterricht, Kompetenzen und Bildung. WVT-Handbücher zur Literatur- und Kulturdidaktik. Band 2. Trier: WVT, 2007 [ed.; with Lothar Bredella]

Einleitung: Literaturunterricht, Kompetenzen und Bildung. In: Bredella, Lothar & Hallet, Wolfgang (Hrsg.). Literaturunterricht, Kompetenzen und Bildung. Trier: WVT, 2007. 1-9. [with Lothar Bredella].

Neue fachwissenschaftliche Konzepte – neue fachdidaktische Perspektiven: Kontext, Konzeption und Ziele des Bandes. In: Hallet, Wolfgang & Nünning, Ansgar (Hrsg.). Neue Ansätze und Konzepte der Literatur- und Kulturdidaktik. Trier: WVT, 2007. 2-10. [with Ansgar Nünning].

Bilingualer Unterricht macht Schule. Beiträge aus der Praxisforschung. Frankfurt / Main: Lang, 2007 [ed., with Daniela Caspari, Anke Wegner & Wolfgang Zydatiß]

Scientific Literacy und Bilingualer Sachfachunterricht. In: Gnutzmann, Claus (Hrsg.). Fremdsprache als Arbeitssprache in Schule und Studium. Fremdsprachen Lehren und Lernen 36 (2007). 95-110.

Didaktische Kompetenzen: Lehr- und Lernprozesse erfolgreich gestalten. Stuttgart: Klett, 2006.

Bildungsstandards. Der fremdsprachliche Unterricht Englisch 40 (2006), 81. [ed.; special issue, with Andreas Müller-Hartmann]

For better or for worse? Bildungsstandards Englisch im Überblick. Der fremdsprachliche Unterricht Englisch 40 (2006), 81: 2-9. [with Andreas Müller-Hartmann].

Von der Weitergabe des Wissens. Brecht: Leben des Galilei. In: Bogdal, Klaus-Michael / Kammler, Clemens (Hrsg.), (K)ein Kanon. 30 Schulklassiker neu gelesen. München: Oldenbourg, 2000. 132-137.