Document Actions

Electronic Media in the FL Classroom

Digitalization and electronic media have had a major impact on concepts of the text, on teacher and learner roles, and even on literary and cultural canons. It is therefore one of the crucial fields of future development in the field of teaching foreign languages.

Digitalization and global electronic networks as well as the ongoing revolution of information technology have wide repercussions on all cultural and pedagogical processes of circulating and gaining access to information. Access to knowledge is no longer limited to institutionalized contexts such as schools or universities. In the knowledge society, every individual has worldwide access to vast amounts of information and to a wide range of cultural, ethical and personal orientations. Publishing and circulating information is no longer a concern of commercial or professional publishing institutions (publishing houses, newspapers, journalism) alone, but has been largely democratized and individualized. Moreover, electronic media and globalized communication have had a major impact on concepts of the text, on teacher and learner roles, and even on literary and cultural canons. Electronic media and the revolution of information technology can therefore be regarded as one of the crucial fields of future development in the field of teaching foreign languages.

 

Publications

 

Umgang mit Texten und Medien. In: Hallet, Wolfgang & Königs, Frank G. (eds.). Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze: Kallmeyer 2010, 173-177.

Schreiben lernen mit dem Hypertext? Hypertextualität und generische Kohärenz in der Schreiberziehung. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht 13:1, 2008, 10 S.

Hypertext und Literatur im Fremdsprachenunterricht. Didaktische Implikationen der Text- und Literaturtheorie. In: Fäcke, Christiane & Wangerin, Wolfgang (eds.). Neue Wege zu und mit literarischen Texten. Hohengehren: Schneider, 2007. 89-109.

Lehren und lernen in der Wissensgesellschaft. Chapter 1 in: Didaktische Kompetenzen. Lehr- und Lernprozesse erfolgreich gestalten. Stuttgart: Klett, 2006. 8-23.

Elektronische Plattformen im Englischunterricht. In: Linke, Gabriele (ed.). New Media - New Teaching Options?! anglistik & englischunterricht. Vol 68. Heidelberg: Winter, 2006. 211-234.

Erprobung einer Lern- und Kommunikationsplattform im Englischunterricht. In: Blell, Gabriele & Kupetz, Rita (Hrsg.). Fremdsprachenlernen zwischen Medienverwahrlosung und Medienkompetenz. Beiträge zu einer kritisch-reflektierenden Mediendidaktik. Frankfurt/Main: Lang, 2005. 105-118.

Ausflug ins Textuniversum. Zur Kombination von Lehrwerk- und Hypertextarbeit in einer Klasse 9. Praxis Fremdsprachenunterricht 1 (2004), 1: 8-14.

Vom Intertext zum Hypertext. Chapter V in: Fremdsprachenunterricht als Spiel der Texte und Kulturen. Intertextualität als Paradigma einer kulturwissenschaftlichen Didaktik. Trier: WVT,  2002. 102-13

Die praktische Arbeit mit Hypertexten. Chapter XI in: Fremdsprachenunterricht als Spiel der Texte und Kulturen. Intertextualität als Paradigma einer kulturwissenschaftlichen Didaktik. Trier: WVT,  2002. 253-266.