Document Actions

Visual Literacy

Pictures and images are omnipresent in our daily life, and in order to be able to participate in multimodal cultural communication and discourse, individuals have to be able to ‘read’ and understand images – just like other texts and symbolic manifestations.

The competence to understand visual images and to use them productively in everyday communication – visual literacy – has become a teaching objective of the EFL-classroom as well as of school education in general. Although students as much as other individuals are regarded as possessing the ability to understand visual images, a visual decoding competence and critical viewing abilities are underdeveloped and not taught systematically. The effects, the symbolic language, the aesthetics and the ethics of visual images have to become part of FL as well as of school education in general. Research in this field is mainly concerned with the cultural role of pictures and visual images as part of multimodal cultural communication and corresponding concepts of the acquisition of visual literacy in the FL classroom.


Visual Images of Space, Movement and Travel in the Multimodal Novel. In: Renate Brosch (ed.). Moving Images - Mobile Viewers: 20th Century Visuality. [2010, in press]

Viewing Cultures: Kulturelles Sehen und Bildverstehen im Fremdsprachenunterricht. In: Hecke, Carola & Surkamp, Carola (Hrsg.). Bilder im Fremdsprachenunterricht. Neue Ansätze, Kompetenzen und Methoden. Tübingen: Narr, 2010. 26-54.

Fremdsprachliche literacies. In: Hallet, Wolfgang & Königs, Frank (eds.). Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze: Kallmeyer 2010, 66-70.

Umgang mit Texten und Medien. In: Hallet, Wolfgang & Königs, Frank G. (eds.). Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze: Kallmeyer 2010, 173-177.

Visual Culture, Multimodal Discourse und Tasks. Die bildkulturelle Dimension des Fremdsprachenlernens. In: Müller-Hartmann, Andreas & Schocker-von Ditfurth, Marita (eds.). Aufgabenorientiertes Lernen und Lehren mit Medien: Ansätze, Erfahrungen, Perspektiven in der Fremdsprachendidaktik. Frankfurt/Main: Lang, 2008. 167-183.

Die Visualisierung des Fremdsprachenlernens. Funktionen von Bildern und visual literacy im Fremdsprachenunterricht. In: Lieber, Gabriele (eds.). Lehren und Lernen mit Bildern. Ein Handbuch zur Bilddidaktik. Hohengehren: Schneider, 2008. 212-222.

Visual Culture und Literatur: Die neuen multimodalen Romane und die Literaturdidaktik. In: Burwitz-Melzer, Eva (eds.). Themenschwerpunkt: Lehren und Lernen mit literarischen Texten. Fremdsprachen Lehren und Lernen 37 (2008), 141-153.