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Aufsätze

  • Barton, David (2013). How the online world is changing the relationship between everyday literacy practices and educational possibilities. In: Dunstan, Pamela J.; Gambrell, Linda B. & Headly, Kathy u.a. (Hrsg.). 62nd Yearbook of the Literacy Research Association. Florida: Literacy Research Association, 20-28.
  • Barton, David; Hamilton, Mary & Satchwell, Candice (2013). Crossing boundaries: digital and non-digital literacy practices in formal and informal contexts in further and higher education. In: Goodfellow, Robin & Lea, Mary R. (Hrsg.). Literacy in the digital university: critical perspectives on learning, scholarship and technology. London: Routledge.
  • Bertschi-Kaufmann, Andrea & Härvelid, Frederic (2007). Lesen im Wandel. Lesetraditionen und die Veränderungen in neuen Medienumgebungen. In: Bertschi-Kaufmann, Andrea (Hrsg.). Lesekompetenz – Leseleistung – Leseförderung. Grundlagen, Modelle und Materialien. Velber: Friedrich Verlag, Klett & Balmer, 29-49.
  • Bertschi-Kaufmann, Andrea (2007). Computer oder Buch? - Beides! Leseförderung im Spannungsfeld zwischen traditionellen Textarten und multimedialen Formaten. In: Mitzlaff, Hartmut (Hrsg.). Internationales Handbuch Computer (ICT), Grundschule, Kindergarten und Neue Lernkultur. Hohengehren: Schneider, 529-535.
  • Bertschi-Kaufmann, Andrea (2009). Literacy: Lesetraditionen und die Veränderung in der neuen Medienumgebung. In: Deggeller, Kurt (Hrsg.). Bilder und Töne entziffern. Des images et des sons à déchiffrer. Baden: hier + jetzt, Verlag für Kultur und Geschichte, 64-73.
  • Bromme, Rainer & Kienhues, Dorothe (2012). General literacy in a digital world. In: Seel, Norbert M. (Hrsg.): Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer, 1346-1349.
  • Christmann, Ursula & Groeben, Norbert (2013). Literalität im kulturellen Wandel. In: Bertschi-Kaufmann, Andrea & Rosebrock, Cornelia (Hrsg.). Literalität erfassen: bildungspolitisch, kulturell, individuell. München, Weinheim: Juventa, 86-96.
  • Ehmig, Simone C. & Heymann, Lukas (2013). Die Zukunft des Lesens. In: Grond-Rigler, Christine & Straub, Wolfgang (Hrsg.) (2013). Literatur und Digitalisierung. Berlin: De Gruyter.
  • Fessler, Clemens & Swertz, Christian (2012). Literacy. Facetten eines heterogenen Begriffs. In: Barberi, Alessandro; Berger, Christian; Berger, Jennifer; Krucsay, Susanne; Rosenstingl, Herbert & Swertz, Christian (Hrsg.). Medienimpulse 2009-2011. Wien: Braumüller. 236-253.
  • Fischer, Ernst & Vogel, Anke (2012). Die digitale Revolution auf dem Buchmarkt: Amazon, Apple, Google und die Folgen. In: Grond-Rigler, Christine & Straub, Wolfgang (Hrsg.). Literatur und Digitalisierung. Berlin: de Gruyter.
  • Iske, Stefan (im Erscheinen). Neue Medien und informelles Lernen. In: Burger, Timo; Harring, Marius & Witte, Matthias D. (Hrsg.). Handbuch informelles Lernen. Interdisziplinäre und internationale Perspektiven. München, Weinheim: Juventa.
  • Müller-Lietzkow, Jörg ). Quo Vadis Digitale Bildung? In: Friedrichsen, Mike & Bisa, Peter -J. (Hrsg.). Digitale Souveränität: Vertrauen in der Netzwerkgesellschaft. Berlin: Springer. 305-323.

  • Overwien, Bernd (2009). Informelles Lernen. Definitionen und Forschungsansätze. In: Brodowski, Michael; Devers-Kanoglu, Ulrike; Overwien, Bernd; Rohs, Matthias; Salinger, Susanne & Walser, Manfred (Hrsg.): Informelles Lernen und Bildung für eine nachhaltige Entwicklung Beiträge aus Theorie und Praxis. Leverkusen-Opladen: Barbara Budrich. 23-34.
  • Overwien, Bernd (2008). Informelles Lernen. Definitionen und Forschungsansätze. In: Schipull-Gehring, Frauke; Schlotzhauer, Melanie; Schulze, Hartmut; Sturm, Hartmut & Troeder, Marlies  (Hrsg.): Übergangssysteme im Wandel. Perspektiven für die Ausbildungsvorbereitung. Bilanz des ESF-Projektes Kompass – Individuelles Entwicklungsnetzwerk für Schülerinnen und Schüler im Westen Hamburgs 2004-2007. Hamburg: Berufsbildungswerk. 135-152. URL: http://www.esf-kompass.de/sites/doc/kompass_abschlussbericht.pdf (zuletzt abgerufen: 27.07.2016).
  • Pietraß, Manuela & Schäffer, Burkhard (2013). Qualitative Medienforschung in der Erziehungswissenschaft. In: Friebertshäuser, Barbara; Langer, Antje; Prengel, Annedore (Hrsg.). Handbuch Qualitative Forschungsmethoden in der Erziehungswissenschaft. München, Weinheim: Beltz. 577-587.
  • Pietraß, Manuela (2009). Digital Literacies. Empirische Vielfalt als Herausforderung für eine einheitliche Bestimmung von Medienkompetenz. In: Bachmair, Ben(Hrsg.). Medienbildung in neuen Kulturräumen: Die deutschsprachige und britische Diskussion. Berlin: Springer. 73-84.
  • Reinmann-Rothmeier, Gabi (2001). Bildung mit digitalen Medien. Möglichkeiten und Grenzen für Lehren und Lernen. In Bader, Roland; Eckmann, Bernhard & Schindler, Wolfgang (Hrsg.). Bildung in virtuellen Welten: Praxis und Theorie außerschulischer Bildung mit Internet und Computer. Frankfurt am Main: Gemeinschaftswerk der Evang. Publizistik. 275-300.
  • Selwyn, Neil (2007). Web 2.0 applications as alternative environments for informal learning - a critical review. Paper for OECD-KERIS expert meeeting. URL: www.oecd.org/edu/ceri/39458556.pdf (zuletzt abgerufen: 27.07.2016).
  • Street, Brian (2013). New Literacy Studies. In: Bertschi-Kaufmann, Andrea & Rosebrock, Cornelia (Hrsg.). Literalität erfassen: bildungspolitisch, kulturell, individuell. München, Weinheim: Juventa, 149-167.
  • Ziefle, Martina (2013). Lesen an digitalen Medien. In: Grond-Rigler, Christine & Straub, Wolfgang (Hrsg.). Literatur und Digitalisierung. Berlin: de Gruyter. 223-250.