Document Actions

Food and sustainability communication

Over the years, we have expanded our knowledge of sustainability communication at the individual and organizational level, integrated developments on the climate debate and the Sustainable Development Goals, and merged the field of food communication with these strands of discourse. In this context, we do not understand communication in the sense of a mere transmission medium; rather, communication is far more complex and should be understood as a constructor of meaning in social reality. In our research, we therefore analyze a whole range of social interaction processes and forms and their significance and framing function (meaning structures) for the social process of understanding a sustainable society.

Projects

  • VPE networking platform for the implementation of the Hessen nutrition strategy

Associated publications

  • Herzig, C. & Godemann, J. (2022). Unternehmensführung und -kommunikation. In M. Wachendorf, A. Bürkert & R. Graß (Hrsg.), Ökologische Landwirtschaft (2. Aufl, S. 262-273). UTB Verlag. https://doi.org/10.36198/9783838555270
  • Godemann, J. (2021). Communicating Sustainability. Some thoughts and recommendations for enhancing sustainability communication. In F. Weder, L. Krainer & M. Karmasin (Hrsg.), The Sustainability Communication reader. A reflective compendium (1. Aufl., S. 15-29). Springer VS Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-31883-3
  • Godemann, J., Bartelmeß, T. & Sulmowski, Y. (2021). Ein imaginiertes Gespräch in der Ernährungskommunikationszentrale. In J. Godemann & T. Bartelmeß (Hrsg.), Ernährungskommunikation. Interdisziplinäre Perspektiven - Theorien – Methoden (S. 3-12). Springer VS Wiesbaden.
  • Godemann, J. & Bartelmeß, T. (2021). Das Forschungsfeld gesellschaftlicher Ernährungskommunikation. In J. Godemann & T. Bartelmeß (Hrsg.), Ernährungskommunikation. Interdisziplinäre Perspektiven - Theorien – Methoden (S. 29-45). Springer VS Wiesbaden.
  • Godemann, J. & Bartelmeß, T. (2021). Ernährung als kommunikatives Phänomen. Forschungsfeld mit Potenzial. Ernährung im Fokus, 1(21), 12-15.
  • Bartelmeß, T. & Godemann, J. (2020). Corporate perspectives on responsibility and sustainability in the food system: A (food) communicative-constructivist viewpoint. Sustainability, 12(5). https://doi.org/10.3390/su12052024
  • Bartelmeß, T. & Godemann. J. (2019). Ernährungskommunikation von Unternehmen der Lebensmittelwirtschaft im Kontext von Nachhaltigkeit: Eine rekonstruktive Analyse. Ernährungs Umschau. 66(6), 100-108. https://doi.org/10.4455/eu.2019.022
  • Bartelmeß, T. & Godeman, J. (2019). Food communication of food industry corporations in the context of sustainability: A reconstructive analysis. Ernaehrungs Umschau, 66(6), 100–108. https://doi.org/10.4455/eu.2019.022
  • Godemann. J. & Bartelmeß, T. (2018). Gesellschaftliche Verständigung über ein Totalphänomen. Zum Verständnis nachhaltigkeitsbezogener Ernährungskommunikation. In T. Phyel (Hrsg.), Zwischen Ohnmacht und Zuversicht. Vom Umgang mit Komplexität in der Nachhaltigkeitskommunikation (S. 187-206). Oekom Verlag.
  • Herzig, C. & Godemann, J. (2022). Unternehmensführung und -kommunikation. In M. Wachendorf, A. Bürkert & R. Graß (Hrsg.), Ökologische Landwirtschaft (2. Aufl, S. 262-273). UTB Verlag. https://doi.org/10.36198/9783838555270
  • Fischer, D., Lüdecke, G., Godemann, J., Michelsen, G., Newig, J., Rieckmann, M., & Schulz, D. (2016). Sustainability Communication. In H. Heinrichs, P. Martens, G. Michelsen & A. Wiek  (Hrsg.), Sustainability Science: An Introduction (S. 139-148). Springer Dodrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-017-7242-6
  • Godemann, J. & Bartelmeß, T. (2017). Ernährungskommunikation und Nachhaltigkeit: Perspektiven eines Forschungsfeldes. Ernährungs Umschau, 64(12), 692-698. https://doi.org/10.4455/eu.2017.049
  • Godemann, J. & Herzig, C. (2012). nachhaltigkeitskommunikation.de. Das Internet als Medium der unternehmerischen Nachhaltigkeitskommunikation in Deutschland. UmweltWirtschaftsforum, 19(4), 237–243. https://doi.org/10.1007/s00550-011-0224-x
  • Godemann, J. & Michelsen, G. (2017). Nachhaltigkeit kommunizieren: Eine konzeptionelle Rahmung. Medienjournal, 35(1), 4–15. https://doi.org/10.24989/medienjournal.v35i1.171
  • Godemann, J. (2011). Sustainability Communication as an Inter- and Transdisciplinary Discipline. In J. Godemann & G. Michelsen (Hrsg.), Sustainability Communication: Interdisciplinary Perspectives and Theoretical Foundations (S. 39-54). Springer Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-007-1697-1
  • Godemann, J. & Michelsen, G. (2011). Sustainability Communication – An Introduction. In J. Godemann & G. Michelsen (Hrsg.), Sustainability Communication: Interdisciplinary Perspectives and Theoretical Foundations (S. 3-12). Springer Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-007-1697-1
  • Adomßent, M. & Godemann, J. (2011). Sustainability Communication: An Integrative Approach. In J. Godemann & G. Michelsen (Hrsg.), Sustainability Communication: Interdisciplinary Perspectives and Theoretical Foundations (S. 27-38). Springer Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-007-1697-1
  • Godemann, J. & Michelsen, G. (Hrsg.) (2007). Handbuch Nachhaltigkeitskommunikation: Grundlagen und Praxis (2. Aufl.). Oekom Verlag.
  • Adomßent, M. & Godemann, J. (2007). Umwelt-, Risiko-, Wissenschafts- und Nachhaltigkeits­kommuni­ka­tion. In J. Godemann & G. Michelsen (Hrsg.), Handbuch Nachhaltigkeitskommunikation: Grundlagen und Praxis (2. Aufl., S. 42-52). Oekom Verlag. 
  • Godemann, J. (2007). Verständigung als Basis inter- und transdisziplinärer Zusammenarbeit. In J. Godemann & G. Michelsen (Hrsg.), Handbuch Nachhaltigkeitskommunikation: Grundlagen und Praxis (2. Aufl., S. 86-96). Oekom Verlag. 
  • Herzig, C., Blanke, M. & Godemann, J. (2007). Nachhaltigkeitsberichterstattung der DAX30 Unternehmen im Internet. In A. Martinuzzi & M. Tiroch (Hrsg.), Umweltwirtschaft: International, interdisziplinär und innovativ (S. 143-145). Research Institute for Managing Sustainability.
  • Franz-Balsen, A. & Godemann, J. (2003). Ausbildung professioneller Nachhaltigkeitskommunikatoren: Innovativ, interdisziplinär, international. Politische Ökologie 86, 7-9.